تبلیغات
مزار سلطانی - مطالب مهر 1393

مزار سلطانی

آیت الله سید عباس مدرسی یزدی در پاسخ به استفتائی درباره فرقه صوفیه گنابادی گفت: عرفان دروایش گنابادی عرفان اسلامی نیست و این فرقه گمراه و گمراه کننده اند. 

                                  آیت الله سید عباس مدرسی یزدی

ادامه مطلب


برچسب ها: صوفیه، مدرسی یردی، سید عباس مدرسی یزدی، آیت الله مدرسی یزدی، آیت الله سید عباس مدرسی یزدی، ایت الله مدرسی یزدی، قطب درویش،
مطالب مرتبط: مجذوبان نور، صوفیه نت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 21 مهر 1393 توسط : vahid .....




         مسجد                             یا                                    خانقاه




                                                                               ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

از همان طلوع خورشید اسلام همواره مسجد به عنوان محل تجمع عبادی و سیاسی مسلمانان از جایگاه و تقدس ویژه‏ای برخوردار بوده و در قرآن کریم توصیه‏های زیادی در باره آن شده است. اولین اقدام پیامبر(ص) پس از ورود به مدینه بنای مسجد بود و همواره در دوران حیات پر برکتشان بر ساخت، تعمیر و آبادانی و رونق آن سفارش می‏کردند. 
اما بر خلاف توصیه و تأکید قرآن کریم و سیره رسول خدا(ص) و امامان معصوم علیهم السلام، بینش و گرایش صوفیان دوری از این مکان سیاسی و عبادی مقدس است. 
در واقع آنان در یک حرکت بدعتگرایانه مکانی به نام خانقاه (زاویه، رباط، لنگر و...) برپا نموده و صف خود را از مسلمانان جدا کردند.


خانقاه معرب خانگاه محل زندگی و تجمع صوفیان است و برخی گویند، نخستین بار امیری نصرانی در رمله شام آن را برای صوفیان ساخت. (سجادی، سید ضیاءالدین، مقدمه‏ای بر مبانی عرفان و تصوف، سمت، قم، ۱۳۷۲ ص 258)
اما استاد جلال‏الدین همایی احتمال می‏دهد دو اصل در بنای خانقاه نقش دارند یکی شباهت به اصحاب صفه و دیگری دعوت و تبلیغ و اجتماعاتی که لازمه تحزب و فرقه‏بندی است و در ادامه بیان می‏دارد چون ریشه واژه فارسی است ایرانیان پایه‏گذار آن بوده‏اند(همایی، جلال‏الدین، تاریخ تصوف در اسلام، چ ۳، ستاره، تهران ۱۳۷۴. 110-111)

 


 اوج‏گیری ساخت خانقاه در قرن هفتم و هشتم بود که همین امر در کنار عوامل دیگر سبب افول و زوال تمدن دین جهانی اسلامی شد. خانقاه هم از نظر معماری و هم از نظر تزیینهای داخلی وکارکرد نیز با مسجد تفاوتهای بنیادین دارد. 
طرح داخلی آن شامل خانه‏ای برای قطب و مرشد، محلی برای عبادت و جایی نیز به مجلس وعظ و اجتماع اختصاص دارد و از نظر کاشی کاری و تزئینات نام بزرگان صوفیه و اشعار عرفانی بر آنان نوشته شده است و نام آن معمولا به نام شیخ و قطب یا به نام محل و ناحیه خوانده می‏شود. (سجادی، سید ضیاءالدین، مقدمه‏ای بر مبانی عرفان و تصوف، سمت، قم، ۱۳۷۲ ص 8 -257).


ادامه مطلب


برچسب ها: مسجد، خانگاه، خانقاه، تجمع صوفیان، حسینیه، دراویش، درویش ها،
مطالب مرتبط: مجذوبان نور،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 9 مهر 1393 توسط : vahid .....